måndag 5 augusti 2013

Nordcupen Högheden Älvsbyn 3-4/8



Denna soliga helg var det Älvsbyns MS tur att arrangera Nordcupens 5:e och 6:e deltävling.
Och vad dom hade jobbat för att få till denna tävling.
Förvandlingen av banan från Måndagens dammiga träning var helt otrolig.
Dessutom ny startraka med en helt ny startgrind! Världsklass!
 
 
 
Nordcupens trognaste supporter Nils Ruuth på väg från besiktningen på Fredagskvällen.
Någon nitisk besiktningsman anklagade lille Nils för trim!! :-)
Efter att blivit ordentligt tillrättavisade så tog dom tillbaks anklagelserna
och godkände Nils cykel... Puh :-)
 

 
Denna bild är inte hämtad från en marknad i Bangkok, utan
tältlägret tillhör Österman och co.
Här finns allt man kan behöva köpa i crossvärlden.
 

 
Tommy Nyberg som var helgens starter svalkar sig i den tryckande värmen.
Den nytillverkade startgrinden syns i bakgrunden.
A.Linds Maskin i Älvsbyn står för smidet, och vad fint det blev.
 
 

#33 Simon Brännström Ske-å
Den här killens otur verkar aldrig ge med sig...
Kom ut bra ur starterna, sen började det gå tungt.
Simon gick omkull i Lördagens första heat och tappar rejält till övriga förare.
Andra heatet slutar med tokkrasch i whoopisarna, och det bär sig inte bättre än ett knäckt nyckelben för Simon.
Men han var tillbaks på motorstadion senare på kvällen för att följa Söndagens race.

Krya på dig Simon!!
 

 
Det här är inte Mulleskolan i Älvsbyn som lär barnen att källsortera,
utan den mycket populära freesbeekastningen.
Massvis med roliga priser bara väntade på att delas ut till dom tävlande.
Kul inslag :-)
 
 
 
Kvällsfika hos syskonen Karl och Ida Eriksson.
KTM-frallor stod framme på bordet!
Man kan undra vad Team Husqvarna bidrog med??
100m raksöm kanske?
 

 
#15 Robin Lievendahl heter den
här glada Umeåkillen.
Han var mycket nöjd med helgens körning i GH65.
En sjätte plats på Lördagen, och en fjärde plats på Söndagen.
 

 
Nils Ruuth sitter och pratar med #15 Rickard Andersson om crosskörning.
Vad annars? Nils äter,sover och andas motocross!
Rickard vann alla sina fyra heat under helgen precis som Nils storebror Elix gjorde.
 
Snygg körning!!
 
 

 
Här är Nils Ruuths kopia fast i JÄTTE format!
Han lyssnar till namnet Peter Sirugo, och jag har hört att han har
alla crosstävlingar från 1978 och framåt inspelade på VHS-band hemma i en stor låda.
Dom sitter han hemma och ser på nätterna samtidigt som han varvar
ur en Husqvarna motorsåg för doftens skull!!
Han har dessutom ett onormalt paltberoende.....
Sjukt?
Fråga hans fru Eva vad hon tycker.

 
Här ser ni motocrossens framtid!!
Hela 26st förare kom till start i GH65 klassen.
Och till er som inte orkar upp på morgonen för att
se dessa spännande race säger jag bara: Skärpning!!
Dom här förarna bjuder på motocross race av högsta klass!
 
Lova att ni kliver upp och kollar på Lördag och Söndag i Luleå.
 

 
Fred och pappa Mikael Holma i full färd med att byta däck, för vilken gång i
ordningen denna helg vet jag inte...
När Fred fick se att det var fotodags så kastade han duschpåsen och
poserade framför kameran ;-)
 
 
#32 Anton Mikaelsson Ske-å MS
Han och #61 Elin Widmark från Luleå bjöd på spännande kamp hela helgen.
Anton blev superglad när han tog fjärdeplatsen på Söndagen.
Grattis Anton!!!!
 

 
#72 Michael Noren Älvsby MS
Under Lördagen var Micke oslagbar i den tryckande värmen!!
Han vann bägge sina heat.
På Söndagen hade han däremot så stora problem med sina trasiga händer
att han tvingades bryta andra heatet...
Men han har visat att han är en förare att räkna med i toppen.
 
Värmen under helgen satte verkligen förarna på prov.
Men den som verkade ha drabbats svårast av värmen var nog jag själv :-/
 
Om ni aldrig har drabbats av solsting så vet ni inte vad jag pratar om...
Helt utan koll på tid och rum så var jag helt inställd på att skicka hem
85U förarna efter bara ett kört heat på Söndagen.....
 
Så för att kyla ner det lilla som nu finns kvar av min lilla hjärna sprang jag
iväg till glasskiosken för att köpa glass!!
Döm om min förvåning när jag hör att nästa heat står och varvar upp för start,
och jag har just fått min glass!!
Mindre än tio sekunder senare var Piggelinen i magen...
Fast då fick jag sån "Ishjärna" att benen vek sig under mig.
Krypandes på alla fyra kunde jag ändå släpa mig fram till banan
och fortsätta att kommentera racet!!
 
Tack Älvsbyn för denna tävlingshelg!
Och tack till alla som gjorde det möjligt att genomföra denna tävling.
 
Benny Lindström låter hälsa att Älvsbyns MS ger alla
STORT beröm för hur snyggt och prydligt hela området
lämnats efter att alla åkt.
Riktigt kul!!
 
Nu är det bara att ladda med ny energi och massvis med vatten
inför kommande Nordcupstävling på Näverberget i Luleå 10-11/8
 
Vi ses och hörs där// Jörgen "Speakern" Hellgren
 
 
Resultat deltävling 5 Lördag http://www.mylaps.com/en/events/936684
 
Resultat deltävling 6 Söndag http://www.mylaps.com/en/events/936698